bool(false)

The best present is to be present

What’s the best present you can give to someone?

Het is een veel gehoorde uitspraak: Pas als mannen echt present (aanwezig) zijn, kunnen vrouwen zich overgeven. Men doelt hiermee vooral op de seksuele relatie, being presentmaar ik heb gemerkt dat dit voor zoveel meer gebieden geldt.

Dat het zowel voor vrouwen als voor mannen heel belangrijk is om ècht aanwezig te zijn.

Ik deelde een quote via FB. “The best present you can give is being present.” In de tekst erbij legde ik uit dat ‘being present’ voor mij niet hetzelfde was als altijd maar beschikbaar zijn. Ik kreeg de volgende reactie: “Please, tell me the difference.” Een uitnodiging voor dit blog.


Wanneer ben je nu echt ‘present’?

Onbewust voel je wanneer iemand echt present is. Waneer iemand met zijn of haar energie bij jou is. Vorige week mocht ik tijdens een workshop een Kashmirische massage ontvangen van mijn partner. Ik heb werkelijk nog nooit zo’n lekkere massage ontvangen. Ik ben toen bewust gaan onderzoeken wat maakte dat ik er zo van kon genieten. Het antwoord was aanwezigheid. Ik voelde dat zijn energie bij mij was, gefocust. Waardoor ik mij kon overgeven en ontspannen, waardoor hij nog meer present werd. Ik voelde zijn kracht bij het omdraaien en de liefde door zijn handen stromen terwijl hij mij masseerde.

Door hier bewust naar te kijken, kwam ik erachter wat voor mij ‘present’ zijn betekent:

Als ik echt present (aanwezig) ben, dan ben ik in het nu, zonder verwachting, zonder oordeel. Dan staan al mijn zintuigen open en ben ik mij bewust van mijn hele lijf. 

Wat verder om mij heen gebeurt is niet meer belangrijk. Ik kan mij overgeven, hoef niet meer alert te zijn. Hoef niet overal meer op te reageren, ben veel meer ontspannen en het allerbelangrijkste: Ik geniet overal veel meer van.

Present vs beschikbaar

kashmir massageIk ben net een week heerlijk weg geweest met mijn lief. Ons weer mogen ontwikkelen op het gebied van bewustwording. Op zo’n moment lijkt het allemaal zo duidelijk. Tegelijkertijd weet ik dat ik de valkuil herken van ‘beschikbaar’ zijn, als ik niet helemaal in mijn kracht sta. Ik gebruik het woord beschikbaar als tegenhanger voor aanwezig zijn. Terwijl er ook zoveel moois zit in ‘beschikbaar’. Voor mij gewoon een label om het te kunnen beschrijven. Voel maar wat voor jou klopt. Misschien gebruik jij aanwezig en beschikbaar juist omgekeerd.

Het verschil zit voor mij in het volgende:

Als ik beschikbaar ben (en niet present), reageer ik vaak vanuit schuldgevoel of ongeduld. Geef ik automatisch antwoord zonder echt naar de vraag te luisteren. Ga ik dingen doen met de kinderen omdat dat zo hoort, niet omdat ik dat voel of wil. Ben ik enorm alert, hoor alles om mij heen. Het kleinste meningsverschil, ik geef antwoord op alle vragen (ook al zijn ze vaak helemaal niet voor mij bedoeld). Tevergeefs probeer ik dan alle ballen in de lucht te houden en loop ik qua energie helemaal leeg.

Present zijn kun je oefenen:

  1. Ben je bewust van je ademhaling
  2. Creëer je eigen inner smile
  3. Kies één lichaamsdeel en maak hier contact mee
  4. Kies één zintuig en zet deze bewust aan

In de praktijk…

Richt je aandacht op je ademhaling. Je hoeft er niets aan te veranderen, alleen maar waarnemen.

Zet dan je inner smile aan. Dit doe je door je voor te stellen dat er een breed glimlachende Buddha in jou zit. Die nergens een verwachting of oordeel over heeft. Misschien brengt dit zelfs wel een echte glimlach rinner smileond je mond. Lukt het je niet omdat je op dit moment verdrietig, boos of sacherijnig bent?

Koester dit dan en ga niet met alle geweld iets creëren dat er niet is. Stel je gewoon voor dat jouw Buddha hier glimlachend naar kijkt.

Breng dan de aandacht naar je hand. Maak er contact mee door je zintuigen aan te zetten. Eé
n voor één. Je kunt naar je hand kijken, je kunt je hand ruiken, proeven, misschien zelfs wel naar luisteren en natuurlijk voelen.

Voel nu je hand met het vingertoppen van je andere hand. Heel langzaam. Neem waar wat er is. Misschien zie je dat je hand meer ontspannen wordt, voel je sensaties in je hand of in de vingertoppen van de andere hand. Vergeet niet door te ademen 😉

Kinderen zijn heel gevoelig, ze weten het precies als je aanwezig bent. Wat ik merk? Ik krijg minder vragen en ze accepteren mijn antwoorden (waar overigens als vanzelf humor in verschijnt).

Nog even twee voorbeelden die de afgelopen dagen speelden, situaties waar ik twee weken geleden héél anders op had gereageerd.

Luna (12) is samen met een vriendinnetje. “Mamma, wat kunnen we doen?” “Ja hoor, staat er heel groot op mijn shirt ‘Animatieteam’ of zo?” We lachen met z’n 3en en de meiden gaan hun ding doen.

Sterre (9) is met mij in de supermarkt. Ze legt de avocado’s op de band en 1 valt er van af. “Sterre, het is geen bowlingbal hoor, anders hadden er wel gaten in gezeten.”

Speel ermee, geniet ervan en glimlach naar jezelf als het even niet lukt. You are perfect just the way you are…

agnesnaam

0 comment

Plaats een reactie

Je e-mail wordt niet gepubliceerd. Velden met sterretje * zijn verplicht.

Reageer nu *