Wat hebben we een avonturen beleefd in Ubud en omgeving in de afgelopen meivakantie. Dankbaar voor alle tips die we kregen van iedereen die ooit op Bali is geweest. En daarom ook dit verhaal. Omdat wij heel graag onze do’s en don’ts met jullie delen.

Begin april plaatsten we een oproep op FB met de vraag wat we niet mochten missen als we op Bali waren. Gezien de reacties leek het wel of er meer bekenden daar zijn geweest dan op Texel ;-).

In Ubud begon onze inspirerende reis. 5 dagen ontdekken, ervaren en tegelijkertijd landen in een andere cultuur en een compleet ander klimaat.

Avontuur

Trinity GardensAls we aankomen is het ‘s avonds rond een uur of 8. We worden opgehaald door iemand van het huis waar we slapen, Trinity Gardens. Wat ons opvalt is de enorme drukte op de weg en we verbazen ons erover hoeveel mensen er eigenlijk op 1 scooter passen. In de auto verwachten we nog dat we netjes voor de deur worden afgezet. Dat worden we natuurlijk ook, maar wat we niet wisten was dat er de laatste kilometers geen auto’s kunnen komen. En dat er dus een paar scooters staan te wachten om ons en onze bagage te kunnen vervoeren. Jeroen zei later: “Zag ik zo mijn gezin wegrijden, niet wetend waarheen. Toen moest ik mij wel overgeven en vertrouwen.” We rijden dus dwars door de rijstvelden, pikkedonker, op een heel smal weggetje, niet wetend waarheen.

En dan komen we aan bij zo’n fijne plek, een heerlijk huis. En we zijn dankbaar dat we hier mogen slapen. En dat we even wat nachtrust mogen inhalen.

Landen

Dag 1 is vooral een dag om te landen, te zwemmen en heel rustig aan te doen. Want het is wel heel warm. Het centrum van Ubud is op loopafstand, een heerlijke wandeling door de rustige rijstvelden. Om daarna direct in de hectiek van Ubud te belanden. Zo enorm veel verkeer en mensen. We lunchen ergens en Sterre denkt dat ze ketchup op haar broodje doet. Sorry schat, het is sambal 🙁

Sani OrganicDag 2 genieten we nog steeds van Trinity Gardens en de rust die daar hangt. Voor mij tegelijkertijd een uitdaging omdat daar juist veel bewuste mensen komen die hier hun creativiteit laten stromen en voor hun rust komen. En ik vind dat mijn kinderen al snel te druk zijn in het zwembad. Niet heel relaxed voor mij dus, de kinderen hebben gelukkig nergens last van 😉 We ontbijten ontzettend lekker bij Sari Organic, groene pannenkoeken en verse smoothies. Hier komen we nog heel vaak terug, het is aan de overkant van Trinity Gardens. ‘s Middags ontvangen we alle vijf een fijne massage, een heerlijke manier om nog even verder te kunnen landen. En ik merk dat ik toch wel iets wil gaan doen en zien. We maken plannen met Budi, die ons ook van het vliegveld heeft gehaald. Hij vertelt ontzettend veel over de cultuur, de mensen en het eiland. Hij wil ons wel wat mooie plekjes laten zien.

Yoga, apen en raften

down facing dogDag 3 sta ik extra vroeg op om mee te doen met een yogales om half 8 ‘s ochtends. Wat is dat fijn zeg. Met uitzicht over de rijstvelden, ik schuif helemaal zen aan bij het ontbijt bij Dragon Fly. Ook in de buurt van Trinity Gardens, een aanrader!

We beginnen bij Monkey Forest, iets wat we waarschijnlijk niet hadden gedaan als de kinderen er niet bij waren geweest. We verwachtten een commercieel park, waarbij de apen in een kleine ruimte moeten leven. Gelukkig werden we positief verrast. Het blijkt een hele mooie wandeling te zijn, midden in het centrum en tegelijkertijd midden in de jungle. Natuurlijk zijn er heel veel apen op een relatief klein gebied, maar ze hebben enigszins een keuze om weg te gaan uit het park. Wat ze niet zo snel zullen doen, want ze zijn gek op de banaantjes die je kunt kopen om ze te voeren. Wat wij overigens niet hebben gedaan.

Daarna gaan we raften. Budhi heeft een mooie deal voor ons geregeld bij een van de vele aanbieders. We werden met een jeep in de middle of nowhere gedropt en maken nog een wandeling van ongeveer een kwartier door een prachtig gebied. Rijstvelden, jungle, watervalletjes, afdalingen… Gelukkig waren we er op voorbereid met onze slippertjes 😉 Dit was al een avontuur op zich en dan moet het raften nog beginnen. We raften op de Ayung river. Er wordt ons verteld dat dit ‘Beautiful woman, pretty lady en Angel’ betekent. Op Internet kan ik het nergens terugvinden, maar ik vind het een mooi verhaal.

Er gaat een begeleider met ons mee, hij is zo gek als een deur. Luna en Milan moeten voorin de boot gaan zitten, Jeroen en ik erachter en Sterre gaat achter ons zitten, naast de begeleider. Eh… Mijn kleine meisje achter ons… slik… loslaten… vertrouwen…. En natuurlijk gaat het allemaal goed en heeft zij de meeste lol van allemaal. Het was een prachtige tocht in de natuur en ik voelde mij ontzettend klein zo dwars door de jungle met die enorme bomen aan weerszijden. Wat een ervaring…

Op de terugweg vragen we Budhi ons naar de allerlekkerste ijsshop te brengen die er in Ubud bestaat en hij zet ons bij Gaia af, waar de crew van Eat, Love, Pray ook dol op waren. De laatste dag komen we er achter dat we een andere hadden moeten hebben, maar hier zijn we nog een keer teruggekomen, dus het was lekker genoeg 😉 En als het ijsje op is, wandelen we weer van de drukte terug de rust in via de rijstvelden naar Trinity Gardens.

Sorry kids…

Buddha rockDag 4 wordt een cultureel dagje (sorry kids). Er staan een aantal tempels op het programma die ik heel graag wil zien. Ik wil graag het Balinese Hindoeïsme ervaren, met hun gebruiken en ceremonies. Mijn valkuil is dat ik het heel graag goed wil doen. Dat ik mij graag wil aanpassen aan de gebruiken en vooral niet wil opvallen. Wat maakt dat ik een stapje terug doe en onzichtbaar wordt. Mijzelf de kans ontneem om echt te ervaren en te voelen. Op zich is dit inzicht al de moeite waard 😉

We beginnen bij de Elephant Cave (Goa Gajah), vervolgens de Rocky Tempel (Gunung Kawi) en daarna Tirta Tempul. Niet zo ver bij elkaar vandaan, dus goed te combineren. Houd bij de Rocky Tempel rekening met een flinke trap die je beklimmen moet. Ik vond het meer dan waard, de kinderen vonden het vrij saai en vermoeiend 😉

Tirta TempulTirta Tempul heeft op mij het meeste indruk gemaakt. Het is de tempel van Purfication. Er komen verschillende kranen (ik dacht 13) uit in 3 verschillende baden en elke kraan heeft weer een aparte betekenis. Ook hier kon in weinig van terugvinden. Omdat ik geen extra kleding bij me had (STOM!), kon ik de baden niet in en was ik beperkt tot 2 kranen waar ik met mijn handen bij kon. Er zijn dus 3 baden; ik heb mij laten vertellen dat het eerste bad gaat over healing, het tweede over als je iemand iets beloofd hebt en je hebt het niet kunnen waarmaken en het derde bad gaat over de purification, de reiniging. Als je hier naar toe gaat, adviseer ik je om extra kleding mee te nemen en dat je iets meeneemt dat je kunt offeren. Dit kan een wierookstokje of een bloem zijn.

Na deze culturele vuurdoop neemt Budi ons mee naar een mooie plek. Een heerlijke lunch met een fantastisch uitzicht op de vulkaan, bij Kintamani.

En of dat nog niet genoeg was, nemen we nog een kijkje bij de rijstvelden en gaan we langs koffieplantage Laksmi. Daar kopen we een zakje Luwa koffie als ze daar alles over verteld hebben. Persoonlijk vind ik het echt niet lekker, maar Jeroen drinkt nog iedere morgen een kopje.

Nature calls

uitzicht TrinityDag 5 ben ik weer vroeg wakker, Nature Calls, en ik maak een prachtige wandeling door de rijstvelden. Ik laat mij inspireren door al het moois dat op dit tijdstip al te zien is. Ik voel mij één met de natuur en laad mijzelf helemaal op. Op de terugweg komt mijn lieve kanjer mij tegemoet komen, een heerlijk gevoel van liefde stroomt door mij heen. Het laatste stukje genieten we samen van alle natuurlijke creaties om ons heen. We maken ons op voor de verhuizing naar de nieuwe plek, Lovina Beach.

Niet te missen in Ubud:

• Een ritje op een scooter
  • Monkey Forest
  • Raften op de Ayung River (Gaha Adventure is een aanrader)
  • Bali Taza, voor natuurlijke producten om mee te nemen naar huis
  • Gaya Gelato (dit is niet degene naast Starbucks, maar iets meer naar links als je er voor staat)
  • Ontbijten, lunchen en diner bij Sari Organic (let op: 20 uur zijn ze dicht, en ze laten je echt zelf afsluiten 😉

Jeroen heeft weer een heerlijke herinnering voor ons gemaakt.

Wellicht inspireert het je. Om ook met je kids zo’n reis te maken. Want dat was voor ons echt rijkdom. Als ik kijk naar mijn top 3 van deze vakantie, had ik er 2 gemist als de kinderen er niet bij waren geweest. (raften en dolfijnen spotten). Dus, dank je wel lieve kids, for being here…